فرمول یک ایران – فیلیپه ماسا می گوید که فرناندو آلونسو هم سطح مایکل شوماخر بود اما نتوانست به اندازه ی او قهرمانی کسب کند و دلیل آن نیز ایجاد اختلاف در تیم بود.

در طول سال ها حضورش در فرمول یک، ماسا با هر دوی این قهرمانان هم تیمی بوده است.

او در سال 2006 به عنوان هم تیمی شوماخر به فراری پیوست و در آخرین سال حضورش در اسکودریا، زوج آلونسو بود.

فیلیپه ماسا و مایکل شوماخر

فیلیپه ماسا و مایکل شوماخر

راننده ی برزیلی سابق فرمول یک گفت:

از نظر استعداد من مایکل و فرناندو را در یک سطح قرار می دهم.

آلونسو با استعداد بود و به راحتی مسابقه را درک می کرد و در رانندگی بسیار سریع بود. یک راننده بسیار باهوش با مهارت های فراوان و من همه ی این ها را در مورد مایکل نیز می گویم.

من مجبور شدم بپذیرم، آسان نبود که در کنار او زندگی کنم. من رابطه نزدیکی با مایکل داشتم. من جوان بودم و مشتاق یادگیری تمام دانش های یک قهرمان جهان آن هم با هفت بار قهرمانی و شوماخر به خوبی با من رفتار کرد.

اما مجبور شدم با فرناندو به نحو دیگری مبارزه کنم. در خارج از ماشین مسابقه، من و آلونسو هیچ مشکلی نداشتیم، ما همیشه یک رابطه کاری سالم را حفظ کردیم.

با فرناندو، یک چیز وجود دارد. اگر او کمربند خود را می بست، شخص دیگری می شد. او می تواند یک تیم را تقسیم کند. ما شاهد آن بودیم که در بسیاری از مسابقه ها تیم برای او رانندگی می کرد.

من این را به عنوان مشکل او می بینم. شاید او بدون این ویژگی اش، بتواند بیشتر از استعدادش استفاده کند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

20 دیدگاه

  1. saeedsl1

    19

    12

    شاید حق با ماسا باشه ولی آلونسو تو هوکنهایم سریعتر نبود

    هرچند بنظر خودم اگر ماسا اون تصادف وحشتناک رو نداشت ن آلونسو و نه بوتاس حریفش نمیشدن

    البته شوماخر و آلونسو با هم ی فرق بزرگ دارن اونم اینک شوماخر راننده قهرمانیه ولی آلونسو راننده نتیجه گرفتنه یعنی آلونسو تو مکلارن هم نتیجه میگیره ولی شوماخر اگر ماشینش مال قهرمانی نباشه بی انگیزه میشه…سباستین فتل هم همینطوره

      • Peyman Enayati

        14

        3

        اخی نکنه همیلتون شما با فرغون قهرمان شده در2014 و 15 با ماشینی که در تعیین خط لااقل 2 ثانیه با بقیه فاصله داشته و در ریس هم بالا 20 30 ثانیه فاصله مینداخته قهرمان شده شوماخر اگه 7تا قهرمانی داره چندتا هم بخاطر مسایل ساده ازدست داده بیخیال بابا همیلتون راننده خوبی هست ولی دیگه نه انقدر

      • F1 fan

        7

        13

        Ferrari : فاصله ماشین مرسدس تو سال های 2014 تا 16 اندازه ی ماشین ردبول و فراری که شوماخر و فتل باهاش قهرمان شدن نبود. شما یا از سال های برتری ردبول و فراری چیزی نمیدونی یا خودتو میزنی به اون راه.اونی که ماشینش اختلاف ثانیه ای مینداخت با رقبا فتل بود و همینطور شوماخر.در ضمن همیلتون رقیب داشت که هم تیمیش بود رقبای شوماخر و فتل کی بودن؟ وبر و باریکلو؟ 😁
        یه نکته ای رو تو پرانتز بگم (نیکو رزبرگ به وضوح راننده بهتری بود نسبت به الانه فتل) اشتباهاتش کمتر از فتل بود از نظر سرعت هم تقریبا برابر.

      • الف ی

        2

        5

        همیلتون بهترین راننده است
        هیچکس پکیجی نداره که به اندازه لوییس کامل باشه
        شما هم برو قهرمانی 2008 لوییس رو ببین
        برو ببین که سال 2007 اگه گیربکسش خراب نمی شد احتمال خیلی زیاد قهرمان بود
        ببین که قهرمانی 2016 به چه خاطری از بین رفت
        درحالی که در همه جهت از روسبرگ سر تر بود
        ببین که چه رکوردهایی به عنوان روکی در اختیارشه
        برو قهرمانی های 2013 و 2011 فتل رو هم ببین
        ببین که اختلاف ماشین ردبول با بقیه جوری بود که تو یه دور چهارتا ایپکس رو از دست میداد ولی بازم سریعترین بود
        جالبه که فتل فنا میگن مشتاقانه منتظر قهرمانی لوییس با ماشین دیگر هستیم
        گویی 2007 رو یادشون رفته
        سوالی دارم
        فتل بلده با ماشین دیگه ای هم قهرمانی بگیره؟
        همینجوری بهش گفتن بیا بدو برو راننده فرمول یک شو
        در صورتی که لوییس از بچگیش سر مسابقات مکلارن میرفته

    • david7

      22

      6

      دوست عزیز شما ببین شوماخر از کجا به کجا رفت
      فراری چند سال قهرمان نشده بود؟!؟!؟!؟
      بنتون تیم قهرمانی بود آیا؟!؟! ویلیامز اون دوره بی رقیب بود
      اگر بدشانس نبود 10 تا قهرمانی داشت 97 و 98 و 2006
      زمانی که ویلنو قهرمان شد کی نفر دوم بود؟! ماشین قهرمانی رنو ویلیامز بود
      جدای از اینکه از نظر شخصی اصلا این 2 نفر رو تو یه سطح نمیدونم ، شوماخر فرقش با آلونسو این بود که باعث پیشرفت تیم ها میشد، فراری و مرسدس نمونش، شوماخر یه نابغه بود که تکرار نشدنیه
      امثال وتل و همیلتون 20 بار قهرمان بشن هم به پاش نمیرسن
      اما آلونسو صرفا باید ماشین خوبی داشته باشه تا قهرمان بشه و البته اگه تیم پشتشو خالی نکنه

      • SFXSuperFast

        7

        6

        شوماخر شانس اورد…
        اگر سنا کشته نمیشد 94 و95 قهرمانی رو از تو چنگ شوماخر درمیاورد(تو اواسط فصل مشکل بالانس ویلیامز رفع شده بود و حتی نزدیک بود دیمون هیل قهرمانی شوماخرو تو مسابقه آخر برباید. ک حالا دیگه توضیح ندم چه اتفاقات *** افتاد! خودتون برید ببینید)

        شوماخر حمایت فرراری رو پشتش داشت و همیشه یه راننده شماره یک بود
        فرراری هم یه ماشین فوق العاده تحت اختیارش گذاشت
        ولی اینطور ک جناب عالی میفرمایید شوماخر واس فرراری ماشینو میساخت! نه جانم ته تهش توی تست یا تمرین مثلن میگفت تو پیچ کم سرعت ماشین اندراستیر داره،تیمم برطرفش میکرد

        درضمن تیم بنتون قبل از دوره شوماخر راننده های تاپ(مثلن نلسون پیکت) رو استخدام میکرد و چندین برد هم داشت!
        و قطعن ماشین رقابت قهرمانی بود

        درمورد آلونزو
        هیچ راننده ای به زرنگیش نبوده و نیست
        استارتاش سبقتاش دفاع کردناش همه فوق العاده ن
        برو چندتا آنبورد از درگیری های آلونزو ببین
        برو رفلکس ها و سیو هاشو ببین
        برو استارت های اعجاب انگیزشو ببین
        برو ببین چطور از دوتا ماشین برتر تو یه پیچ سبقت میگیره!
        بعد بیا باهم صحبت رو ادامه میدیم
        *بهت آدرس نمیدم که فکر نکنی شوعافه،برو پیدا کن

      • F1 fan

        7

        7

        شوماخر از کجا به کجا رفت؟ 😁
        عزیز فقط شوماخر نبود که.. فلاویو بریاتوره بود و باب و بل مدیر فنی الانه رنو اینا با هم رفتن و فراری رو ساختن
        ببین شوماخر بیش از حد overrate شده واقعا تو تاریخ.
        اول سال 97 و 98 و 2006 شانسی قهرمانی رو که از دست نداد بلکه مقصر هم بود اتفاقا نقطه ی کور کریر شوماخر همین سالایی که فرمودید
        سال 97 تا ریس اخر از جک ویلنو جلوتر بود و با یه اشتباه بچگانه کل امتیازاتشو صفر کرد تو خرز اسپانیا کوبید به ویلنو و دیسکوالیفای شد
        سال 98 هم کاملا شانس قهرمانی داشت که و ماشینش برابر بود با هاکینن 99 هم که فراری دوران یکه تازیشو شرو کرد منتها خود مایکل تو سیلوراستون رفت تو دیوار و پاش شکست
        سال 2006 ماشینش اگه بهتر از الونسو نبود بدتر هم نبود با هر اماری که میخوای تا برات حساب کنم.تو استرالیا 2006 بازم یه اشتباه بچگانه کردو رفت تو دیوار تو تایم گیری مونامو 2006 تایم یک بود منتها به عمد اومد و خودشو کوبید به دیوار تا الونسو نتونه تایم بزنه بخاطر همین مجبورش کردن از اخر استارت بزنه.. بعضا تو ریس ها هم سریع نبود اندازه ناندو مثالش بحرین 2006
        نه جناب اشتباه به عرضت رسوندن شوماخر سال 2003 هم با شانس قهرمان شد

      • F1 fan

        5

        9

        سال 1994 و 1995 ماشینش کاملا برتر بود. من کل ریسا رو دیدم
        به اون امتیازات سال 94 نگاه نکن که اختلافشون یه امتیازه تو همون سال شوماخر تو سیلوراستون پنالتی stop and go گرفت ولی نرفت تو پیت که پنالتیشو اعمال کنن بخاطر همین دوتا ریس محرومش کردن وگرنه اختلاف امتیازی تو همون سال بیشتر از 95 میبود.
        باز هم میگم هیشکس اندازه مایکل شوماخر تو تاریخ overrate نشده که بیشتر بخاطر تعداد قهرمانی هاشه و شهرتش.
        گول شهرتشو نخور همین الونسو ازش بهتره

      • McLaren F1

        15

        6

        به نظر من شوماخر با هیچ راننده ای قابل مقایسه نیست چون واقعا یه مجموعه ی کامل بود

      • iman

        6

        7

        نمیخوام دو قهرمان بزرگ تاریخ رو مقایسه کنم ولی هر راننده ای برای قهرمانی به خودروی قهرمان نیاز داره و هیچکس بدون خودروی برتر قهرمان نمیشه،در نبوغ شوماخرو شکی وجود نداره ولی یادمون نمیره فرناندو در اوج مایکل و فراری دو بار اونو شکست داد

      • akbar

        7

        3

        دو نفر که بیشتر از پراید رانندگی نکردن اومدن درباره ی شوماخر نظر میدن، بابا ماسا فرمول یک سرش میشه! راننده بوده! با دوتاشون هم تیمی بوده! نظر اون درسته، تعداد کثیری از کارشناسا ولی نه همه اینه که شوماخر تو تاریخ بهترینه، کلمه اووریت رو یاد گرفتی خواستی استفاده اش کنی یه جا دیگه اینکارو میکردی نه واسه شوماخر!!! واسه من سنا شوماخر فتل هر سه اسطوره آن اما ۹۴ سنا اگه فوت نمیکرد هم احتمالا با سه تا ریتایرد اول فصل نمیتونست قهرمان شه، اینها چیه مینویسین؟ چرا خودتونو علامه دهر میدونین؟!؟! بهتر نیست به جای این تخیلات شخصی این تحلیل ها رو بسپرین به کارشناسا و فقط نقل قول کنین؟

      • F1 fan

        4

        5

        اکبر😁: همین ماسا پارسال گفت همیلتون هم سطح سناست. پیشنهاد خوبی بود… پس رو حرفت وایسا 👍👍
        Formula 1 veteran Felipe Massa believes that Lewis Hamilton is up there with the two greatest names in the sport – Ayrton Senna and Michael Schumacher.

        Williams driver Massa clearly rates fellow Brazilian Senna and his former Ferrari teammate, and mentor, Schumacher as the stand out drivers of the modern generation.

      • akbar

        4

        1

        من منکر سطح بالای همیلتون نیستم، راننده ی محبوبم نیست فقط همین…
        بچه ۵ ساله هم میدونه ۴ سال قهرمان جهان شدن یعنی سطح بالا… اما ماسا هم دوره ی سنا نبوده البته شایدم درست بگه چیزی که هیت مقایسه راننده های اف۱ کلا کار بسیار پیچیده ایه، اما اینکه گاراژ بقلی مایکل و ناندو بوده توی مقایسه اشون با هم شکی باقی نمیذاره…

  2. Peyman Enayati

    7

    1

    F1 fan داداش من ازت معذرت میخام شما استاد ما اصلا بله بنده یک اماتورم و هیچوقتم ادعایی نداشتم اون کامنتم کمی با شوخی بود اینجا همه میخان حرف خودشونو بزنن همه این افراد بالاخره یک نکته مثبت ومنفی دارن اما چیزی که معلومه اینا قهرمانن من همیشه دوس داشتم از دیدن f1 لذت ببرم و دنبال حرفای نیش و کنایه دار نبودم بله من معتقدم سنا بهترینه و بعدش شوماخر و الونسو قرار دارم منتها بنده طرفدار فراری هستم و امیدوارم این تیم همیشه موفق باشه به هرحال من همواره سعی میکنم به عقاید همه احترام بزارم

  3. Hamed

    8

    2

    منم قبول دارم شوماخر هم اشتباهاتی تو دوران کریر داشت بخصوص اون دیسکولیفای شدن و پاک تمام امتیازات به خاطر تصادف عمدی ولی دیگه اور ریتد نبود انصافا
    شوماخر یه شخصیتی داشت که تیم رو همراه خودش بالا میکشید و یکی از بهترین راننده های تاریخ فرمول 1 تو تکنیکال فیدبک به مهندسا بود و رابطه نزدیکی با مهندسای تیم داشت صرفا فقط یه راننده فوق العاده نبود
    بله خوش شانس بود که تو اون فراری ترسناک اون سالها راننده اول بود ولی اینم بگین که تو سالایی که عقب تر از ویلیامز و مک لارن بودن به پای اون تیم موند و خودش جز کسایی بود که کمک کرد فراری بشه اون تیم رویایی
    بی انصافیم اگه نگیم هنر اینو داشت که از اون ماشین بهترین بهره رو ببره و تا جا داشت قهرمانی بیاره
    منم قبول دارم از لحاظ استعدادی ممکنه بهترین تاریخ نباشه و پشت سر سنا ، پراست یا حتی مرحوم ژیل ویلنو باشه ولی وقتی صحبت از بهترین تاریخ میکنیم باید مجموعه این توانایی ها رو لحاظ کنیم نه فقط رانندگی صرف. شوماخر ی پکیج کامل بود که به اندازه کافی به حقش تو فرمول 1رسید و به ی چهره با شهرت استثنایی تبدیل شد درست برعکس آلونسو که یه نابغه رانندگی با انتخابای غلط تو دوران ورزشیش بود که برعکس شوماخر نتونست هیچ وقت تیم رو همراه خودش بالا بکشه
    کسیکه باید الان راحت 5تا قهرمانی جهان داشته باشه پشت بهترین ماشین گرید بشینه ولی الان داره تو بدترین دوران مک لارن زور الکی میزنه
    شما آرشیو مصاحبه های آلونسو رو نگاه کنید همیشه مضمون حرفاش این بودکه من خوبم ولی تیم خوب نیست ماشینشون در حد من نیست و من دارم جور میشکم بله حرفش اصلا غلط نبود ولی اون شخصیت تکرو و همیشه منتقدش تاثیر منفیش رو تو تخریب روحیه و همدلی بین اعضای تیم میذاشت
    من خودم از طرفداری آلونسو هستم فصل 2012 کلاس رانندگی که این بشر نشون داد تو تاریخ فرمول 1 یادگار مونده ولی تو اون 5فصل با فراری هیچ وقت نتونست نقش شوماخر رو تکرار کنه اینو میشه از صحبتهای مهندسا و مکانیکای تیم هم فهمید که خیلیاشون بعد از رفتنش گفتن که تیم دودسته شده بود و نصف گاراژ بعد از اتفاقات مجارستان 2013 دیگه ناندو رو دوست نداشتن و صرفا بخاطر موفقیت تیم باهاش کنار میومدن چیزیکه دقیقا الان فتل داره با زرنگی تمام سعی میکنه تکرارش نکنه و شبیه شوماخر باشه
    میدونم رویا پردازیه ولی هنوزم امیدوارم آلونسو اگه برگشت بتونه سومین قهرمانیشم جشن بگیره حالا تو هر تیمی که هست بعدش f1 رو ببوسه بره کنار

    • F1 fan

      5

      5

      سال 2012 تو تاریخ موندگاره؟دقیقا به چه دلیل؟
      ببین ماشین ردبول به مراتب بهتر بود از فراری مخصوصا تو نیم فصل دوم قبول دارم کارش خوب بود واقعا ولی فراموش نکن الونسو چقدر جلوتر بود از نظر امتیازی نمیخوام اسم ببرم ولی یکی دوتا اشتباه هم داشت که قابل جلوگیری بود به راحتی و بخاطر ادن اشتباهات امتیازات زیادی از دست داد..

      • Hamed

        2

        2

        به همون دلیل که فتل قهرمان اون فصل شد ولی آلونسو رو به عنوان بهترین راننده سال انتخاب کردن

دیدگاه خود را بیان کنید