فرمول یک ایران – یک شبیه ساز فرمول یک بیشتر اوقات نظیر یک بازی پیشرفته و خاص دیده می شود ولی در واقع چیزی بیشتر از اینها است. هدف اصلی آن بیش از این است که به راننده ها کمک کند تا هر چه بهتر پیست ها و پیچ های فرمول یک را یاد بگیرند. در اصل، یک وسیله برای اعمال تنظیمات بسیار دقیق و کلیدی در جهت توسعه ماشین فرمول یک است. در قسمت سوم با بازدید از کارخانه انستون رنو همراه با نیکولاس کارپنتیرز(Nicolas Carpentiers) درخواهیم یافت که چه اتفاقاتی پشت درهای بسته کارخانه می افتاد.

بعد از فهمیدن نحوه کارکرد تونل باد و چگونگی استفاده از آن در کارخانه رنو، و همچنین آشنا شدن با محیط باز دفاتر طراحی، در ادامه این راه به سمت شبیه ساز می رویم. مکانی که دنیل ریکیاردو زمان های بسیار زیادی را در آن قبل از شروع فصل فرمول یک می گذارند.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

در زمانیکه شاسی ماشین 2019 فرمول یک رنو در حال آماده سازی می باشد، به لطف نسخه دیجیتالی، می توانیم با بن مرگان(Ben Morgan) که به تیم کمک می کند تا کارکرد درونی شبیه ساز را بیشتر بشناسیم، آشنا شویم. مرگان قبلا با تیم های بزرگی نظیر مکلارن و فراری کارکرده و نحوه استفاده از شبیه ساز را در آن تیم ها آموخته و حالا در کارخانه رنو از آنها استفاده می کند.

مرگان می گوید:

 مثل یک بازی رایانه ای بینظیر می ماند، ولی آنچه که ما در میابیم این است که اگر شما یک نفر را که تجربه بازیهای رایانه ای دارد و اصلا راننده فرمول یک نیست، پشت این دستگاه بگذارید با مشکل مواجه می شود، ولی برعکس اگر یک راننده فرمول یک باتجربه را در آن قرار دهید که اصلا تجربه بازیهای رایانه ای را ندارد، احساس راحتی می کند و در رانندگی سریع خواهد بود.

شما همان توانایی هایی را که برای رانندگی سریع یک ماشین فرمول یک دارید، می توانید در شبیه ساز نیز از آنها استفاده کنید. این نشان می دهد که این سیستم بیش از یک بازی رایانه ای می باشد، ولی به شما دینامیک و رفتار یک ماشین واقعی را نشان می دهد.

تجهیزات کارخانه انستون در سال 2011  به صورت سفارشی به همراه یک مدل واقعی از ماشین طراحی شده به وسیله یک تیم کامل و نقشه های تمامی پیست های فرمول یک توسط R Factor Pro راه اندازی شد.

راننده ای که در شبیه ساز رنو قرار می گیرد، تصاویر توسط پنج پروژکتور کیفیت بالا اچ دی نشان داده می شود و این سیستم دارای یک فرمان موتوری با بازخورد های واقعی یک ماشین فرمول یک است که همان نیروهای وارده به چرخ های ماشین را انتقال می دهد. سیستم سنجش یا Telemetry بسیار دقیق است و به راننده و مهندسان اطلاعات بسیار دقیقی را از نحوه آماده سازی برای یک مسابقه فرمول یک را می دهد.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

جک ایتکن(Jack Aitken) راننده جوان رنو می افزاید:

هدف اصلی از قرار دادن راننده در شبیه ساز، تحقیق و توسعه قطعات جدیدی است که توسط کارخانه تولید می شود. به همین دلیل می دانیم که باید فشار اصلی و تمرکز اصلی را کجا قرار دهیم.

ما شبیه سازی های مختلفی را در طول روز انجام می دهیم ولی در انتهای آن روز نمی توانیم یک رانندگی واقعی را با آن قطعات انجام دهیم، به همین دلیل است که شبیه ساز به کار می آید.

من وقتم را به تست قطعات جدید سپری می کنم، تنظیمات متفاوتی را تست می کنم و بیشتر سعی می کنم تست هایمان تا با واقعیت و دنیای واقعی نزدیک تر باشد. این کار سختی است که هر روز به صفحات نمایش خیره شوید و قدرت اجرا و عملکرد خود را همواره بالا نگه دارید، ولی این برای تیم بسیار مهم و حیاتی است.

شبیه ساز هدف اصلی

همانطور که در پاراگرافهای قبل گفته شد، شبیه ساز را به عنوان یک وسیله که فقط هدف اصلی آن کمک کردن به رانندگان باشد را باید فراموش کرد. زمانی که تیم ها با محدودیت زمان با توسعه ماشین خود رد خلال فصل فرمول یک مواجه می شوند، شبیه ساز به آنها کمک می کند تا تغییرات صورت گرفته بر روی پیست ها طی فصول مختلف و یا نحوه تنظیمات ماشین خود را بررسی کنند. این یک توسعه حیاتی برای آینده است.

مرگان می گوید:

شبیه ساز تنها برای آموزش رانندگی و تمرینات رانندگان اختصاص ندارد بلکه می توان برای یادگیری پیست های جدید هم استفاده شود.

ما از شبیه ساز به صورت عمده برای توسعه ماشین استفاده می کنیم. ما یک راه طولانی برای توسعه ماشین را در پیش روی خود داریم. در سال 2019 و بعد از آن، ما به دنبال ایده های نو، طرح های مفهومی بکر و مسیر های جدید هستیم. ما به دنبال قسمت هایی از ماشین هستیم که با توسعه آنها، عملکرد ماشین را بهبود ببخشیم.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

در بیشتر مواقع، رانندگان قبل از ساخت قطعات به تست آنها در شبیه ساز می پردازند و به طور نمونه می توان از دو بال جلو متفاوت استفاده کرد قبل از اینکه ساخته شده باشند. طرح مفهومی ماشین براساس اطلاعاتی که از شبیه ساز بدست می آوریم توسعه پیدا می کند.

ما همینطور پشتیبانی مسابقات آخر هفته را نیز بر عهده داریم و قبل و بعد مسابقه نیز به کار خود ادامه می دهیم.

ما فرصت های زیادی برای بازخورد دادن در آخر هفته و طی مسابقات نداریم زیرا شما باید بعد از مسابقه یکشنبه همه کار خود را متوقف کنید. تنها فرصت های شما در طول آخر هفته بعد از تمرین اول تا شرو تمرین دوم و یا حین شب بعد از تمرین دوم تا شروع تمرین سوم است.

شبیه ساز می تواند به ما کمک کند تا پیست های جدید را نیز آماده سازی کنیم که مثلا می توان به پیست پول ریکارد گرندپری فرانسه در سال 2018 اشاره نمود.

نیکو هولکنبرگ و دنیل ریکیاردو با مهندسان خود به اینجا می آیند و از فرصت هایی که دارند استفاده می کنند تا با توجه به محیط راحت شبیه ساز، نحوه عملکرد ماشین در پیست ها و تنظیمات متفاوت را امتحان کنند تا درک درستی از زمان نشستن پشت ماشین بر روی پیست داشته باشند و آماده آخر هفته باشند.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

چگونه کار می کند؟

مرگان می افزاید:

شبیه ساز تنها برای پاسخگویی عملکرد نیست. بلکه فرآیند کاری آن براساس وارد کردن تحلیل های انجام گرفته از ساختار فیزیکی ماشین تحت شرایط خاص جوی و مکانیکی می باشد.

مهم ترین عنصر در یک شبیه ساز، شبیه سازی دقیق ماشین است. یک مدل کامپیوتری از ماشین که توسط قطعات مختلف در کل کارخانه طراحی شده اند، در کنار هم به وجود آورنده آن هستند.

ما اطلاعات تیم آیرودینامیک را با اطلاعات طراحی شاسی، سیستم تعلیق، موتور و دیگر قطعات را برای خلق یک نمونه واقعی در کنار هم قرار می دهیم.نمونه شبیه سازی شده، به ما این اطمینان را می دهد که کاملا داریم اطلاعات دقیقی از نمونه واقعی ماشین را دریافت کنیم.

برای مدل سازی شکل باله ها و یا بدنه، ما از فایل های طراحی شده کامپیوتری(CAD) استفاده نمی کنیم. بلکه از اطلاعات پردازش شده آیرودینامیک قطعات و ماشین بهره می بریم. این اطلاعات از تونل باد و یا یکی از اعضای تیم آیرودینامیک به دست ما می رسد.

بعضی اطلاعات از خارج سیستم کارخانه می آیند، گرافیک پیست، مدل سه بعدی پیست های فرمول یک که از( R Factor Pro) گرفته می شود. این تیم به کلیه پیست های فرمول یک می روند و با جزئیات این تصاویر را تهیه می کنند. در واقع از نقشه گوگل و یا موارد شبیه آن استفاده نمی شود.

پیست های فرمول یک توسط اسکنرهای لیزری برداشت می شوند و دقت این برداشت ها حدود یک میلی متر است. آنها به ما اطلاعات بسیار با ارزشی را می دهند که در مسابقات آخر هفته از آنها بهره می بریم. البته از اطلاعات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی نیز برای تشخیص تغییرات انجام شده هم استفاده می کنیم.

مثلا امسال در سنگاپور چندین پیچ پیست، آسفالت آنها بهسازی شد. ولی سه هفته پیش از مسابقه یکشنبه سنگاپور ما یک فایل کامپیوتری دریافت کردیم که چگونه این تغییرات انجام خواهد شد.

این بروزرسانی های پیست ها در گرنپری بارسلونا و گرندپری سیلورستون انگلستان نیز به دلیل تغییر رویه آسفالت و بهسازی انجام گرفت. ما این اطلاعات را قبل از مسابقات دریافت کردیم. در واقع این یعنی بیش از یک بازی کامپیوتری است و هر تکان مدل سازی می شود، هر اتفاق یک دلیلی و منبعی دارد تا راننده بتواند از آنها استفاده کند.

ما تکه های مختلفی از اطلاعات را در نرم افزار خود توسط تامین کننده های مختلف کنار هم قرار می دهیم و آنها را در مدل بازسازی شده خودمان بارگزاری می کنیم. اینگونه است که یک پکیج منحصربفرد برای خودمان درست می کنیم که کاملا اختصاصی است.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

نگاه به جلو

بن مرگان نتایج بررسی های صورت گرفته در شبیه ساز یا نقش آزمایشی شبیه ساز را تنها بررسی یک قطعه ماشین نمی داند بلکه آن را ارزیابی ایده کلی ماشین تلقی می کند و بر آن تاکید دارد.

نیکولاس کارپنتیرز می افزاید:

تحقیق و توسعه ما بستگی دارد به اینکه ما در کدام مر حله از فرآیند توسعه ماشین باشیم.

در اوایل کار، ما بیشتر بر روی مدل مفهمومی ماشین تمرکز می کنیم، و نه بر روی مدل مفهومی بال جلو ماشین که این خود نشان دهنده آن است که ما دقیقا به کجا می رویم و مسیر حرکتی ما به کدام سو است.

برای مثال، ما می خواهیم یک بال جلو درست کنیم که نیروی رو به پایین بیشتری در قسمت های کناری بال تولید کند و در قسمت های دیگر این نیرو کمتر باشد زیرا این به نظر ما بهتر عمل می کند. این فقط وارد کردن اعداد است تا اینکه ما یک نمونه واقعی درست کنیم.

بعد از این وقتی که ما همه چیز را در تونل باد بررسی کردیم، آنجاست که اطلاعات دقیقی از قطعات مختلف بدست می آوریم. می فهمیم که چگونه این قطعه را دوباره طراحی کنیم تا بهترین نمونه ممکن باشد.

سپس، عملکرد آن را بر روی خودرو بررسی می کنیم تا هماهنگی آنها را ببینیم و تاثیرات متقابل را آنالیز کنیم. ما می توانیم این قطعه را بر روی ماشین سال 2018 تست کنیم و یا بر روی سیستم تعلیق سال 2019 انجام دهیم.

این بستگی دارد که کدام در دسترس باشد و کدام تست منطقی تر به نظر آید. ما می توانیم هر دو عامل را با هم ترکیب کنیم تا نتیجه گیری بهتری داشته باشیم و در انتها این اعداد هستند که سخن می گویند.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

مهتر از همه هماهنگی

ارتباط دادن محیط مجازی شبیه ساز با دنیای واقعی، همه چیز است. بدون داشتن اطلاعات دیجیتالی و ارزیابی و بررسی آنها، طراحی ها بیهوده هستند. هماهنگی در این رابطه چگونه بررسی و اثبات می شود، بن مرگان توضیح می دهد:

یکی از کارهای رانندگان تیم ما بررسی این هماهنگی بین دنیای مجازی و واقعی است. آنها اطلاعات پیست های مختلفی را که ما در آنها شبیه سازی انجام داده ایم را بررسی می کنند. آنها همان تنظیمات ما را اعمال و بر روی آسفالت پیست امتحان می کنند. ما هم اطلاعات آنها را بر روی شبیه ساز بررسی می کنیم و نحوه عملکرد خودرو را آنالیز و تحلیل می نماییم.

این کاری است که ما به طور منظم انجام می دهیم و یک کار عادی است تا بتوانیم هماهگی این دو دنیا را تخمین بزنیم.

در این زمان از سال یعنی ماه اکتبر(آبان ماه)، به صورت معمول کارها عالی پیش می رود زیرا ما ماشین را بهتر درک می کنیم. شاید چندان در ماههای ابتدایی مثلا مارس(فرودین ماه) کارها خوب پیش نرود زیرا ما در آن زمان اطلاعات کافی از ماشین نداشتیم ولی تلاش کردیم تا هماهنگی بین پیست و شبیه ساز را بهتر کنیم.

در زمان تست های زمستان، همانطور که ما ماشین را تست می کنیم، ما هم در شبیه ساز نحوه عملکرد و رفتار ماشین را بررسی می کنیم. این یک فرصت بسیار عالی است تا هماهنگی را ارزیابی کنیم و ارتقاع ببخشیم. پس ما وقتی به گرندپری استرالیا ملبورن می رویم، ما یک شبیه سازی عالی را دارا هستیم.

شبیه ساز کارخانه انستون رنو

یک صد روز شبیه سازی مجازی

مرگان می گوید:

دلیلی که ما از شبیه ساز استفاده می کنیم این است که ما بر روی آسفالت پیست محدودیت های تست ماشین را داریم. اینجا ما بدون هر محدودیتی هستیم، ما به طور معمول در سال چیزی حدود صد روز تست یعنی دو یا سه بار تست در هر هفته انجام می دهیم .

در خلال روز تست، ما چیزی حدود صد و بیست تا صد و سی دور را کامل می کنیم. دقیقا مثل تست واقعی ماشین انجام می پذیرد. ما تست های زیادی را بررسی می کنیم. رانندگان اصلی تیم ماهی یک بار به اینجا می آیند و این بستگی به تقویم مسابقات و آیتم های تست شده دارد.

ما هر مسابقه بعد از اینکه رخ می دهد بررسی می کنیم، یعنی نگاه می کنیم کجا می توانستیم بهتر باشیم، چگونه می توانیم از مسابقات قبل بیاموزیم و چگونه در مسابقات پیشرو موفق باشیم.( سعس می کنیم تنظیمات را بررسی کنیم و نحوه عملکرد ماشین و رفتار آن را در پیست آینده مشاهده می کنیم.)

بیستر این کارها توسط رانندگان تحقیق و توسعه انجام می پذیرد. ما ارتباط نزدیکی با آکادمی ورزشی رنو داریم. به رانندگان با استعداد و حرفه ای دسترسی داریم.آنها با شبیه ساز بسیار آشنا هستند و اطلاعات مفیدی را به ما بازخورد می دهند. البته که ما اطلاعات را ضبط می کنیم. اطلاعات جمع آوری شده از شبیه ساز در یک بار راه اندازی بسیار بیشتر از اطلاعات جمع آوری شده از ماشین است.

با بازخورد رانندگان، ما اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای تصمیم گیری در زمینه توسعه ماشین و نحوه ساخت سریعتر آن می توانیم اتخاذ کنیم.

رانندگان در طول تست معمولا لباس های ضد آتش و کفش های مخصوص مسابقات را به تن نمی کنند ولی کلاه مسابقات را بر سر می گذارند. راه اندازیی یک شبیه ساز نیازمند سه نفر است و در کنار آنها مهندسان فناوری اطلاعات حضور دارند تا اطلاعات ارزشمند را جمع آوری کنند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

6 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید